Tüp Bebek’te Başarı

Çocuk sahibi olmak isteyen çiftlerin “gebeliğe neden ola faktörleri” infertilite şüphesi ile değerlendirilerek öğrenmeleri mümkündür. Bazı durumlarda gebelik için küçük bir ihtimal bulunabilse de bazı durumlarda hiç ihtimal olmayabilir. Bu gibi durumlarda tüp bebek tedavisi ile gebeliğin oluşması sağlanır. Fakat tüp bebek tedavisi; uzun, zahmetli ve çok büyük sabır ve özgüven gerektiren bir süreçtir. Yeme alışkanlıklarından kıyafet tercihlerine kadar her konuda sağlık açısından risk yaratabilecek durumlar göz önünde bulundurulmalıdır. Bunların yanında, yanlış tedavi yönteminin tercih edilmesi, hastaların tedaviyi aksatması gibi çeşitli faktörler nedeniyle tüp bebek başarı oranı düşebilmektedir.

Tüp Bebekte Başarı Oranları

Merkezden merkeze bile farklılık gösterebilen tüp bebek başarı oranları her çift için farklılık gösterebilmekle birlikte son yıllarda genel anlamda artmaktadır. Ancak modern tıbbın bütün imkanlarına rağmen çiftlerin %30’u tüp bebek tedavisine rağmen çocuk sahibi olamamaktadır.

Tüp bebek tedavisinde istenilen sonucu almayı geciktirebilen pek çok faktör vardır. Kadının yaşı örneğin infertilitede önemli bir faktördür. 20-30 yaş arasındaki kadınlar genelde “aktif üreme potansiyeline” sahipken, iyi bir “yumurta rezervi” var ise 35 yaş civarında tüp bebek başarısı %40-45 arasında, 40 yaş üzerinde ise %10-15 civarında olmaktadır. Bu nedenle, bu durum göz önünde bulundurulmalı ve çocuk sahibi olmak isteyen çiftler yaşları ilerlemeden tüp bebek tedavisine başlamalıdır.

Tüp bebek başarısını etkileyen bir diğer faktör ise “erkekteki spermlerin ağır hasarlı” olması durumudur. Bu yüzden, tüp bebek tedavisinde “ağır hasarlı” spermler egale edilerek “en kaliteli spermlerden elde edilmiş olan embriyolar” seçilerek rahim içerisine yerleştirilir.

Tüp bebek tedavisinde başarıyı etkileyen diğer faktörler şu şekilde sıralanabilir:

• Rahim patolojileri
    • Endometrioman varlığı
    • Rahim anomalileri
    • Uygulanan tedavi türü ve protokolleri
    • Sperm kalitesinin düşük olması
    • Zararlı alışkanlıklar
    • Hidroselpenks olgusu (tüplerin içinin dolması)
    • Rahim, yumurtalık veya çevre dokular içinde yapışıklıklar bulunması
    • Genetik sorunlar
    • Eşlik eden hastalıklar
    • Embriyoloji ekibi ve laboratuvar koşulları