Rahim Kanseri Tedavisi

Rahim Kanseri Tedavisi İstanbul

Endometrium kanseri olarak da bilinen bu kanser türü kadınlarda en sık görülen üreme sistemi kanseri türlerindendir ve sıralamada 4. sıradadır. Endometrium kelimesi rahim iç zarı anlamına gelmektedir. Rahim anatomisi incelendiğinde rahim ağzının(serviks) üst kısmında bulunan gövde bölgesinin iki bölümden oluştuğu ve endometriumun bu iki bölümden iç kısımda olanı olduğu anlaşılır. Endometriumda bulunan salgı hücreleri neredeyse bütün endometrium tiplerinde kanser hücrelerine dönüşmektedirler. Endometrium adenokarsinomu olarak adlandırılan tür salgı hücrelerinden meydana gelen kanser tiplerini ifade etmek için kullanılır. Bu kanser türü menopoz dönemindeki 50-60 yaş arası kadınlarda daha sık görülmektedir.

Rahim İçi Kanseri Teşhisi Nasıl Yapılır?

Pelvik muayenesi ile rahim içi kanseri teşhisi koyulması zordur ancak rutin kontrol sırasında yapılan smear testi sonucunda teşhis konulmadı mümkündür. Ancak genellikle belirtiler göründüğünde tanı yöntemleri seçnekleri uygulandığında kesin tanıya ulaşılabilmektedir. Rahim içi kanseri şüphesi yaratabilecek belirtilerden olan düzensiz kanama, menopoz döneminde görülen kanama gibi durumlar erken teşhis şansı oluşturmaktadır. Bu tip durumlar kanserin erken evrelerinde dahi ortaya çıkabileceği için kadınların bu gibi durumları ciddiye alıp takip etmeleri büyük önem taşımaktadır. Çok sık görülmese de rahim içi kanseri hiçbir belirti göstermeden ilerleyebilmektedir. Özellikle menopoz dönemindeki kadınlar rahim içi kanseri konusunda bilinçlendirilmeli ve her yaş grubu için anormal bir şekilde kanama görüldüğü takdirde uzman doktora başvurulması konusunda ihmalkar davranılmaması gerektiği söylenmelidir.

Şüphe yaratan belirtiler görüldüğünde endometrium kanseri teşhisi koyulabilmesi için uygulanabilecek teşhis yöntemleri şöyle sıralanabilir:

• Histeroskopi
    • MR & Bilgisayarlı tomografi
    • Endometrial biyopsi
    • Ultrasonografi
    • Dilatasyon ve küretaj

Endometrium kanserinin başlıca belirtileri ise

• Anormal kanamalar (özellikle menopoz döneminde görülenler)
    • Alt karın bölgesinde rahatsızlık, baskı hissi, acı
    • Karında şişlik
    • Genital gölgede şişlik görülmesi
    • Açıklanamayan kilo kaybıdır

Rahim İçi Kanseri Nasıl Tedavi Edilir?

Tedavi sürecinin belirlenmesinde hastanın durumu etkili olduğundan farklı vakalar için değişken tedavi süreçleri takip edilebilmektedir. Süreçte etkili olan faktörler kanserin yerleştiği bölge ve hangi evrede olduğu, hastanın yaşı ve hastalık geçmişi olarak sayılabilir. Hastalığın hangi evrede olduğu önem taşımaktadır ve bu yüzden öncelikle hastanın yaygınlığı tespit edilmelidir. Çok erken evreler dışında hastanın rahim, tüpler, yumurtalıklar, lenf bezleri ve karız zarı patolojik inceleme için çıkartılır. Şayet hasta cerrahi müdahale için uygun değilse alternatif tedavi metotları da düşünülebilir.

Tedavi Sonrası Süreç Nasıl İşler?

Alınan parçaların nihai patolojik sonucu hastalığın evresi, ne kadar ilerlediği hakkında bilgi verir. Ancak bu sonuçların elde edilmesi yapılacak biyopsi sayısına göre değişiklik göstereceği ve 2 haftaya kadar uzayabileceği için, cerrahi müdahale sırasında kesin sonuç vermese de ön patolojik değerlendirme yapılır. Cerrahi müdahaleden sonra iyileşme süreci en az 2 en çok 8 hafta olarak belirlenmiştir. Yapılan patolojik incelemenin sonuçlarına bakılarak cerrahi müdahale sonrası radyoterapi, kemoterapi gibi tedavi seçenekleri değerlendirilir. Tedavi sürecinde başarıyla sona ulaşıldığında, nüks etmediğinden emin olmak için doktor kontrolleri aksatılmamalı ve hastanın durumu kanserin evresine ve tedavi yöntemine bağlı olarak doktor tarafından belirlenen periyodlarda düzenli olarak takip edilmelidir.

Hastanın cerrahi tedavi ertesinde dikkat etmesi gereken belli başlı hususlar vardır. Bu noktalar hakkında en isabetli hastanın kendi doktorundan alınabilecektir. Ancak belli durumların altını çizmek adına, erken teşhisle başlanan tedavilerde ek tedaviye dahi ihtiyaç duyulmadan başarılı sonuç elde edilebileceği hatırlatılmalıdır. Diğer taraftan cerrahi müdahale sonrası ışın tedavisi ya da ilaç tedavisi de önerilebilmektedir. Hastalar uzun yıllar sürecek olan rutin kontrollerini aksatmamalı, herhangi bir beklenmeyen kanama, karın ağrısı ya da öksürük gibi şikayetleri olduğunda derhal doktorlarına başvurmalıdırlar.