İdrar Kaçırma Tedavisi

İdrar Kaçırma Tedavisi İstanbul

İdrar kaçırma (İnkontinans) rahatsızlığı kişiler üzerinde sosyolojik ve psikolojik olarak negatif etki yaratmaktadır. Öncelikle çocuklarda ve her yaş gurubunda akut ya da kronik şekilde idrar kaçırma vakalarına rastlanmaktadır. Kadınlarda görülen idrar kaçırma vakaları çoğunlukla mesanenin rahim bölgesinde bulunması sebebiyle idrar torbalarında var olan bir problemden kaynaklanıyor olabilir. Bu içerikte size idrar kaçırma hakkında bilinmesi gerekenler Op. Dr. Suat Karataş tarafından sunulmaktadır. Aklınızdaki idrar kaçırma nedir, sebepleri nelerdir ve idrar kaçırma tanısı nasıl yapılır, tedavi seçenekleri nelerdir gibi soruların cevabı verilmeye çalışılmıştır.

İdrar Kaçırma Nedir?

Ülkemizde yılda yaklaşık 100 bin kadın idrar kaçırma, idrarı tutamama, idrarın istemsiz ve aniden dışarı akması gibi şikayetlerle doktora başvurmaktadır. Genel ölçekte görülme sıklığı %14-49 arasında değişmekteyken, kadınların %25 i hayatlarının bir döneminde mutlaka idrar kaçırma problemi yaşamaktadır. Kadınlar da erkeklere kıyasla çok daha sık karşılaşılan idrar kaçırma problemi, sosyal olduğu kadar hijyenik açıdan da sıkıntı yaratmaktadır.

İstanbul idrar kaçırma kadınlarda hem maddi hem manevi olarak yük oluşturmaktadır. İdrar kaçırma problemi miktar ile ölçülmez; kişinin sosyal durumu bu rahatsızlıktan ne kadar etkileniyorsa problem o kadar ciddiye alınmalıdır. Yaş grubu büyüdükçe idrar kaçırma vakalarının görülme sıklığında da artış gözlenir. Kadın vakaların bir kısmında yaşın ilerlemesi ile doğal olarak gelişen bir durum gibi kabul edilse de bir kısımda da idrar kokusu sebebiyle sosyal ilişkilerde yaşanan kısıtlamalar, yalnızlık ve hatta depresyona varan sonuçlara neden olmaktadır. Yapılan araştırmalar neticesinde ortaya çıkan bir gerçek, idrar kaçırma teşhisi koyulan kadınların %70inin doktora başvurma sebeplerinin farklı etmenler olduğu ve hastanın öyküsü alındığında bu problemin açığa çıkmış olduğu görülmüştür.

İdrar Kaçırma Nasıl Teşhis Edilir?

İdrar kaçırma şikayetiyle bir uzman doktora başvuran hastadan öncelikle idrar yapma alışkanlıkları, kullandığı ilaçlar, psikolojik durumu hakkında bilgi alınır. Tıbbi öyküsü dinlendikten sonra, hastadan günlük idrar takip çizelgesi tutması istenir. Bu sayede günlük idrar miktarı tespit edilerek problemin temeline inilip, kaynak sebebin tespit edilebilmesi için mesanenin çalışma şeklini gösterecek olan test uygulamasına geçilir.

İdrar Kaçırmanın Sebepleri Nelerdir?

İdrar yapma döngüsü sırasında herhangi bir aşamada meydana gelen bir problem idrar kaçırma ile sonuçlanabilir. Bu döngü idrarın böbreklerde üretilmesi ve üreterler vasıtasıyla idrar torbasına aktarılması ile başlar. İdrar üretra yardımıyla idrar torbasında toplanır ve üretranın çevresindeki kasların kasılması ile vücuttan atılır. Böylece döngü tamamlanmış olur.

İdrar kaçırma birden fazla tipte ve birbirinden farklı sebeplerle karşımıza çıkar. Rahatsızlığın sebeplerine uygun tedavi yöntemleri seçilmesi çok önemlidir. Bazı idrar kaçırma nedenleri geçicidir; örneğin gebelik, kullanılan ilaçların yan etkileri, kabızlık idrar yolu enfeksiyonları gibi. Bu nedenler ortadan kaldırıldığında idrar kaçırma problemi de çözülmüş olur.İdrar kaçırma problemi temeldeki nedenlerine bağlı olarak farklı gruplarda incelenebilir; bunlar  Stres İnkontinans, Karışık inkontinans (Her iki durumun varlığı), Urge inkontinans (sıkışma veya acil idrar yapma hissi) ve Taşma inkontinansı olarak belirtilebilir.

İdrar Kaçırma Tedavisi Nasıl Yapılır?

İdrar kaçırma şikayetinin tedavisi mümkündür ve süresi vakanın durumuna göre değişiklik göstermektedir. Tedavi sürecinin ilk basamağı rahatsızlığı nedeninin tespitinin en isabetli şekilde yapılmasıdır. Şişmanlık, sigara kullanımı, vajinal ve idrar yolu enfeksiyonları, kabızlık, şeker hastalığı, idrar taşları ve tümörleri, ilaç kullanımları (idrar sökücü, tansiyon düşürücü, depresyon ve alerji ilaçları ile sakinleştiriciler) idrar kaçırmanın sebepleri arasındadır. İdrar kaçırmanın nedenlerine dayanarak uygulanabilecek farklı tedavi yöntemlerinden bazıları şöyle sıralanabilir:

Kegel Egzersizleri ile Tedavi

Kegel egzersizleri özellikle pelvis kaslarını güçlendirmeyi amaçlamaktadır. Doktorun önereceği egzersizler ile idrar tutmayı sağlayan pelvis kasları güçlendirilip idrar kaçırma problemine çözüm bulunabilir. Kegel egzersizlerinin gebelik dönemlerinde de yapılması önerilmektedir.

İlaç Tedavisi

İlaç kullanılarak ortadan kaldırılabilecek nedenlerden kaynaklanan idrar kaçırma problemleri için, doktorunun tarafından uygulanması öngörülebilecek bir tedavi yöntemidir. Örneğin, yetişememe problemi yaşayan hastalar için kasların düzensiz kasılmasını engelleyecek ilaçlar tavsiye edilerek çözüm meydana getirilebilir.

Cerrahi Müdahale Olmayan Tedavi

Bu tip tedavi sebebi herhangi bir müdahale gerektirecek bir hastalık olmayan durumlarda kullanılmaktadır. Cerrahi müdahale olmayan tedavide durumu olumsuz etkileyen faktörlerin ortadan kaldırılması amaçlanır; örneğin sigara kullanımı, aşırı sıvı tüketimi ve kabızlık gibi. Bunlara ek olarak pelvis kaslarının da zayıflıkları giderilmeye çalışılır.

Cerrahi Müdahale ile Tedavi

İdrar kaçırma probleminin ameliyatla çözülmesinin hedeflendiği bu yöntem fizyolojik bir anormallik ya da hasar tespit edildiğinde tercih edilir. Örneğin, bağ doku idrar torbasının boyun kısmına destek amacıyla oluşmuştur. Muayenede bu destekte bir hasar ve dolayısıyla yetersizlik tespit edilmiş ise yardımcı olacak bir materyal belirlenerek yeniden olması gereken destek miktarı sağlanabilmektedir.