Normal Gebelik Takibi

Gebelik Takibi İstanbul

Hamileliğin oluşumundan doğuma kadar süren 40 haftalık süreçte anne adaylarının düzenli ve periyodik kontrollerini, anne ve bebeğin sağlık durumunun değerlendirilmesini, ebeveyn adaylarının bilgilendirilmesi ile anne ve bebek ile ilgili meydana gelebilecek problemlerin önceden tespit ve tedavisini kapsayan muayene prosedürüne gebelik takibi adı verilir. Hamilelikle ilgili anne adayında oluşabilecek sorunların önceden tespit ve tedavisinin yapılabilmesi açısından bu muayenelerin gebelik oluşmadan henüz plan aşamasındayken başlaması çok büyük önem taşır.

Anne adayı hamilelik öncesi hekime başvurduğu zaman gerekli tahliller yapılır ve bu tahlil neticelerine göre oluşabilecek problemler tespit edilir. Örneğin kansızlık gibi problemler hamilelik öncesi tedavi edilebilmektedir. Suçiçeği gibi enfeksiyona bağlı hastalıkların geçirilip geçirilmediği bu muayeneler sırasında araştırılır. Kızamık ve suçiçeği benzeri hastalıklar daha önceden geçirilmemiş ise çok dikkat edilmelidir çünkü bu tarz hastalıkların hamilelik sürecinde geçirilmesi ciddi problemlere sebebiyet verebilmektedir. Ayrıca anne adayının fazla kilolu olması durumunda gebelik öncesinde kilo vermesi gereklidir. Anne adayı gebelik öncesinde sigara, ilaç, alkol kullanımı konusunda bilgilendirilmeli ve diyabet hastalığına sahipse kan şekeri hamilelik öncesinde düzenlenmelidir.

Kadınlarda folik asit takviyesine NTD (nöral tüp defekti) proflaksisi için önerilen günde 0.4 mg folik asit dozuyla gebelikten en az 1 ay evvel başlanmalı ve gebeliğin ilk 3 ayında sürdürülmelidir. Yapılan çalışmalar folik asitin nöral tüp defekti tehlikesini önemli ölçüde azalttığını ortaya koymaktadır.

Gebelik takibine hamileliğin ilk 3 ayında başlangıçta aylık kontroller şeklinde hemen başlanmalı bu kontroller anne adayının durumuna bağlı olarak son 3 ayda sıklaştırılmalıdır. Risk teşkil etmeyen gebeliklerde takip ilk 28 hafta ayda 1, 28-36 hafta arasında ayda 2 ve 36. Haftadan sonra haftada bir olacak şekilde düzenlenmelidir. Doğumda oluşabilecek anomaliler bu kontroller sayesinde önlenebilmekte, gerekli tedaviler yapılabilmekte ve doğum en sağlıklı ve doğru şekilde planlanabilmektedir.

Anne adayının kilosu da yine bu kontrollerde takip edilmelidir. Araştırmalar hamilelikte alınan kilolar ile bebeğin doğum kilosu arasında doğru orantı olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle, anne adayı dengeli ve sağlıklı beslenme konusunda bilinçlendirilerek gerek görülmesi halinde bir diyetisyenden yardım alınmalıdır.

Hamileliğin son aylarına gelindiği zaman anne adayı doğumun ne şekilde gerçekleştirileceği konusunda bilgilendirilmelidir. Normal doğum ile sezaryen arasındaki farklar, avantajları, dezavantajlar, risk faktörleri konularında anne adayı bilgilendirilerek en uygun doğum yöntemine hekim ile birlikte karar verilmelidir.

İlk hamilelikte anne adayı annelik konusunda bilgilendirilmeye ihtiyaç duyabilmektedir. Bu nedenle doğum öncesi bakım ve bilgi alışverişi ilk hamileliklerde çok önemlidir.  Bebeğin büyümesi her kontrolde ağırlık, kan basıncı ölçümü, karın muayenesi ve ultrasonografi yöntemi ile değerlendirilmeli ve anne adayının şikayetleri dinlenmelidir. Bunun yanında, tam kan tablosu, rutin biyokimya ölçümleri, açlık kan şekeri, hepatit markerları, kan grubu tayini, B12 vitamin düzeyi ve idrar kültürü tahlilleri de ilk kontrolde yapılmalıdır. Tam kan sayımı periyoik olarak yapılmalı, vajinal ve idrar yolu enfeksiyonu açısından kontrol edilmeli ve gerekli görülmesi halinde  kültür testleri ile enfeksiyon yok edilmeye çalışılmalıdır.

Hamile kalmış her anne adayı muhakkah bir hekim ya da sağlık kurumunca takip edilmelidir. Bebeğin sağlığı annenin sağlığına doğrudan bağlı olduğu için doğum öncesi bakım ve gebelik takibi asla ihmal edilmemelidir.