Gebelik Öncesi Danışma

Gebelik Öncesi Danışma İstanbul

Ebeveyn adaylarında bulunan rahatsızlıkların belirlenerek bebeğe olan etkisini araştırıp en aza indirmek amacıyla yapılan incelemelere gebelik öncesi danışma adı verilmektedir.

Gebelik öncesi danışma sadece hamilelik öncesi tıbbi sorunları olan çiftleri değil aynı zaman da anne baba olmayı isteyen herkesi içermelidir. Anne adayının sosyal, tıbbi ve genetik durumu gebelik öncesi danışma ile araştırılarak, beslenme, yaşam tarzı ve egzersiz tavsiyeleri ile en iyi hale getirilmeye çalışılır.  Ayrıca anne adayında bulunan diyabet, hipertansiyon, kalp hastalıkları, epilepsi, böbrek ve karaciğer hastalıkları, varis, damar tıkanıklığı, guatr gibi hamileliği olumsuz etkileyebilecek sistematik hastalıkların gebelik öncesinde detaylıca araştırılması gerekir. Bu araştırmaların sonuçları baz alınarak da gerekli teşhis ve tedavi metodları uygulanmalıdır.

Her ne kadar hamilelik son derece normal fizyolojik bir durum olsa da bazen hamileliği riske atabilecek komplikasyonlar gelişebilmektedir.

Anne olmak isteyen kadınlar hamile kaldıktan sonra değil daha planlama aşamasında danışma desteği almalıdır çünkü hamilelikte rastlanabilecek pek çok problem bu erken dönemde tespit edilip tedavi edilebilmektedir.

Uzman doktorunuzun sağlıklı bir hamilelik süreci geçirebilmeniz ve bebeğinizi kucağınıza sağlıkla alabilmeniz için dikkat ettiği bazı önemli hususlar vardır. Bunlar şu şekilde sıralanabilir:

• Fazla kilolu ya da fazla zayıf olunması hamileliği olumsuz etkileyebilmektedir. Bu nedenle gebelik öncesi anne adayı ideal kilosuna ulaşmalıdır.
    • Yüksek tansiyon, tiroid ya da başka bir problemi olan anne adayları bu sorunların tedavisinden sonra gebelik planlamalıdır.
    • Hem anne adayını hem de bebeği enfeksiyonlara karşı koruyabilmek adına gerekli aşıların yapılması gerekir.
    • Beyin ve omurilikle ilgili doğuştan oluşabilecek problemlerin engellenebilmesi için günde 400 mikrogram folik asit almak çok önemlidir. Bu yüzden anne adayı folik asit desteğine gebelikten 1 ay önce başlamalıdır. Risk faktörünün yüksek olması durumunda folik asit dozu artırılabilir.
    • İlaç kullanımı, alkol ve sigara tüketimi gibi konularda mutlaka uzman hekime danışılmalıdır.
    • Doğum hikayesi ve geçmiş hamilelikler gebelik takibi için çok önemlidir. Daha önceki gebeliklerde yaşanmış olan sorunlar mutlaka uzman hekime danışılmalıdır. Gebelik öyküsü aşağıdaki konuları kapsamaktadır.
    • Tekrarlayan düşükler
    • Adet düzensizliği, gebe kalmada sıkıntı
    • Sezaryen doğum, müdahaleli doğum
    • Ölü doğum, erken doğum, gebelik zehirlenmesi, eşin önde gelmesi, eşin erken ayrılması
    • Enfeksiyon hastalıkları
    • Hamilelikte sistematik rahatsızlıklar
    • Önceki anomalili bebek öyküsü

Bunların yanında, anne adayının genetik yapısı incelenmeli ve ailevi hastalıklar kontrol edilmelidir.

Anne adayının kan tahlili yapılarak kan grubu tayin edilmelidir. Ayrıca anne adayının yaşı ve kilosu doğru bir şekilde kaydedilmelidir. Gebelikte normal sayılan kilo alımı zayıf kadınlar için 12.4-18 kg, normal kilodaki kadınlar için 11.5-16 kg, kilolu kadınlar için ise 7-11.5 kg’dır. Bunlar göz önünde bulundurularak gerekli görüldüğü takdirde bir diyetisyen desteği ile anne adayının ideal kilosuna kavuşması sağlanmalıdır.