Kolposkopi

Kolposkopi İstanbul

Rahim bölgesinde ve ağzında pek çok kadın tarafından karşılaşılan çok çeşitli rahatsızlık vardır. Bu rahatsızlıkların sebebi, tedavi edilmediği takdirde sebebiyet verebileceği başka hastalıklar (kanserleşme gibi) mutlaka incelenmeli ve altta yatan sebepler teşhis edilmelidir. Tespit edilecek olan sebepler ortadan kaldırıldığında hastaların hayat kalitesinde kayda değer bir artış gözlenecektir. Bu nedenle uzman doktorlar tarafından kolposkopi yapılması kadın sağlığı için büyük önem taşımaktadır. İstanbul Memorial Bahçelievler Hastanesinde kadın hastalıkları alanında hizmet vermekte olan Op. Dr. Suat Karataş, HPV başta olmak üzere pek çok rahim bölgesi ve ağzı rahatsızlığın teşhisi için kolposkopinin önemini sizlere bu içerik vasıtasıyla anlatmaya çalışmış, aklınıza gelebilecek kolposkopi nedir, nasıl ve neden yapılır, kolposkopi ile nelere bakılır gibi soruları yanıtlamayı amaçlamıştır.

Kolposkopi Nedir?

Kolposkopi işlemi jinekolojik muayenenin de yapıldığı masada yapılır. Bu yöntem, rahim ağzının ışıklı bir aletle görüntülenmesini sağlar. Kolposkopi yöntemiyle aynı zamanda vagen ve vulva da daha yakından incelenmiş olur.

Kolposkopi işlemi HPV pozitif hastalara, smear testi anormal çıkan ya da smear testinde ASCUS, AGUS, LSİL, HSİL, CİN1, CİN2, CİN3 görünen hastalara ve serviks görünümü anormal olan hastalara uygulanabilmektedir.

Kolposkopi Nasıl Yapılır?

Hastadan öncelikle jinekolojik muayene koltuğuna yatması istenerek pozisyon aldırılır. Ardından rahim ağzının daha rahat görülmesi için özel aletler rahim ağzına yerleştirilir. Rahim ağzı sorunlu doku ya da hücrelerin tespit edilebilmesi için yıkanır. Yıkama işlemi öncelikle rahim akıntılarını temizlemek için tuzlu su ile daha sonra da özel bir sıvı kullanılır. Bölgede “beyazlaşmalar” gözleniyor ise rahim ağzı ya da vagen bölgede sorunlu doku bulunuyor demektir. Bu beyazlaşmaların gözlendiğin bölgelerden teşhis koyulması için patolojik olarak incelemek üzere örnekler alınır.

Kolposkopi sırasında keşfedilen sorunlu bölgelerden patolojik inceleme için parça alınması (biyopsi) sırasında çevre dokulara zarar vermeme imkânı sunan punch biyopsi aletleri bu işlem için sıklıkla tercih edilmektedir. Kolposkopi işlemi için anestezi bazı vakalarda hastanın isteği üzerine kendini rahat hissetmesi için uygulansa da bir zorunluluk değildir çünkü hasta işlem sırasında acı ya da ağrı hissetmez.

Patolojik inceleme için alınan parçalara ait sonuçlar 2-3 gün gibi kısa bir sürede alınır. Alınan sonuçlar uzman doktor tarafından değerlendirilerek tanı sürecine girilir. Vakada anormal bir durum gözlendiğinde değişimlerin şiddeti değerlendirilir ve bu ölçeğe göre uygun tedavi yöntemleri değerlendirilir. İmkân dahilindeki tedavi yöntemleri LEEP, yıkılma, dondurulma veya konizasyon olarak sayılabilir.

Kolposkopi Yöntemi ile Nelere Bakılır?

Kolposkopi işlemi ile squa-columnar junction (skua-kolumnar bileşke) alanı incelenebildiği gibi rahim ağzındaki (serviks) damarlanmaların artışı da değerlendirilebilir. HPV şüphesi olan vakalar için istenilen smear testi sonucu alındığında anormallik fark edildi ise de kolposkopi uygulamak tercih edilebilir. Aynı şekilde serviks kanserleri için de kolposkopi yöntemi tercih edilir.