HPV Aşısı

HPV Aşısı İstanbul

HPV enfeksiyonunun 100 ün üzerinde çeşidi bulunur ve değişik bölgelerde kondilom çoğalmasını başlatabilir. Genital bölgede siğillere sebep olabilen Human papilloma virüsü cinsel yolla bulaşır. HPV kadınlarda sıklıkla genital bölgede görünür ancak nadiren anal bölgede de görülebilir. HPV enfeksiyonu ve aşısı hakkında bilgi vermek amacıyla Op. Dr. Suat Karataş tarafından hazırlanan bu içerikte HPV nedir, HPV’nin belirtileri nelerdir, HPV nasıl bulaşır, HPV’nin teşhisi ve tedavisi nasıl yapılır, HPV aşısı nedir gibi soruların cevabını bulabilirsiniz.

Hpv Nedir?

HPV virüsü bulaşıcıdır ve aktif bir cinsel hayatı olan bireylerde sıklıkla rastlanır. Cinsel ilişki ya da oral yolla bulaşabilen HPV virüsü ve tiplerinin kanserle ilişkisi kurabilmektedir. Örneğin, ağız kanseri vakaları incelendiğinde %99 unun HPV pozitif olduğu anlaşılmaktadır.

HPV virüsü kişiye bulaştıktan yaklaşık 2-3 ay sonra siğil gözlenmeye başlanır ancak bu süre hastadan hastaya da değişebilir. Önemli sağlık problemlerinin nedeni olarak karşımıza çıkabilen HPV virüsü erkekler de görülen skrotum ve anorektal kanserlerinin de sebebi sayılmaktadır.

Hpv’nin Belirtileri Nelerdir?

HPV enfeksiyonunun belirtileri kısaca aşağıdaki gibi listelenebilir:

• İdrar yapma esnasında kan görülmesi ya da yanması (üretrada bulunan siğillerden kaynaklanıyor olabilir.)
    • Vulva, anüs ve sünnet derisi üzerinde rastlanan, ikincil enfeksiyon kaynaklı kaşıntı ve ülserasyonlar
    • Vajinal ve/veya anal bölgede gözlenen lezyonlar
    • Gözle görülemeyen hücresel değişiklikler (smear testi ile saptanabilir)
    • Kondiloma akutminata

Hpv Nasıl Bulaşır?

HPV virüsü cinsel yolla bulaştığı için prezervatif kullanımının yanında nasıl kullanıldığı da önem taşımaktadır. Yani, her cinsel ilişki sırasında prezervatif kullanıyor olsanız bile, yani aynı prezervatifle hem anal hem vajinal ilişki yaşıyorsanız yine HPV bulma riski altındasınız demektir. Bununla birlikte, enfekte bir genital bölgeyle kurulan oral temas da HPV bulaşması açısından risklidir. HPV virüsünün etkisini göstermesi kişinin bağışıklık sistemine bağlı olarak değişiklik göstermektedir.

Hpv’nin Teşhisi Nasıl Yapılır?

Kadınlarda HPV enfeksiyon teşhisi rahim ağzı kanseri teşhis testleri ile yapılabilirken erkeklerde bu enfeksiyonu teşhis etmek daha ve ancak siğil gözlenip doktora başvurulduğunda mümkün olacaktır. Lezyonlara asetik asit uygulaması ya da smear testiyle HPV teşhis edilebilir.

Hpv’nin Tedavisi Nasil Yapilir?

Tedavi sürecinde kullanılabilecek hem cerrahi hem ilaç tedavileri bulunmaktadır. En etkili tedavi için tercih edilmesi gereken yönteme uzman doktor ancak fiziki muayeneden sonra karar verebilecektir. Tedavi için kullanılan yöntemler aşağıdaki gibi özetlenebilir:

Kriyoterapi Yöntemi

Bu yöntem ağrısızdır ve anestezi gerektirmemektedir. Kriyoterapi basitçe lezyonları ve çevresini sıvı nitrojen ile dondurarak cerrahi müdahale yapılmadan siğillerin yok edilmesi olarak açıklanabilir.

Eksizyonel Yöntemler

Dış genital bölgedeki büyük kondinomlar cerrahi yöntem zorunluluğu oluşturabilir. Büyük kondinomlara kesilerle müdahale edileceği için müdahale lokal ya da genel anestezi altında yapılmalıdır. Bu durumda eksizyonel yöntemlerle yoğun ve iri siğillerden büyük parçalar çıkarılıp bunun yanında desktrüftif metotlarla da müdahale edilir.

Elektrokoterizasyon Yöntemi

Elektrikle yakma işlemi dış genital bölgedeki siğiller üzerinde bipolar koter kullanımı ile gerçekleştirilir.

CO2 Lazer Ablasyonu

Bu yöntem ile yapılan siğil tedavilerinde iz kalma ihtimali olmaması sebebiyle CO2 bazlı lazer destrüksiyonu tercih edilmektedir. Lokal anestezi altında uygulanan bu yöntem aynı zamanda işlem sonrası komplikasyon oluşma ihtimali de düşüktür.

HPV Aşısı Nedir?

HPV’den korunmak için aşının cinsel aktivite öncesinde yani virüsle karşılaşılmadan, hatta çocukluk dönemlerinde yaptırılması tavsiye edilir. Öyle ki dünyada; Amerika, Avrupa ve Avustralya’da zorunlu aşı kapsamında iken ülkemizde yalnızca ise isteğe bağlıdır. HPV aşıları canlı virüs içermez, dolayısıyla hastalığa sebep olmazlar. HPV aşısı genellikle 3 doz olarak uygulanmaktadır.