Rahim Ağzı Kanseri

Rahim Ağzı Kanseri İstanbul

Rahim Ağzı Kanseri Nedir?

Yapılan araştırmalar neticesinde her gün dünyada yüzlerce, Türkiye’de ortalama 2 kadın rahim ağzı kanseri yüzünden hayatını yitirmektedir. Bu istatistiklere de dayanarak kadınların en çok çekindikleri ve sıkça rastlanan kanser türü rahim ağzı kanseridir. HPV virüsü olarak da bilinen Human Papilloma virüsü görülen rahim ağzı kanserlerinden yaklaşık % 95inin sebebidir. Bu virüs halk arasında insan virüsü olarak da bilinmektedir.

Rahim kanseri İstanbul gibi büyükşehirlerde farklı tedavi yöntemi seçenekleri ile tedavi edilmektedir. Aşağıdaki yazıda rahim ağzı kanseri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmıştır. Yazının içeriğinde aklınızdaki rahim ağzı kanseri neden olur, belirtileri nelerdir, erken teşhis için yapılması gerekenler nelerdir, rahim ağzı kanseri tedavisi nasıl yapılır gibi soruların yanıtlarını bulabileceksiniz.

Rahim Ağzı Kanserinin Nedenleri Nelerdir?

Her kadın rahim ağzı kanseri olma riskini taşımaktadır. Rahim ağzı kanserinin nedenleri sorgulandığında kesin bir sebep tespit edilemese de kanseri etkinleştirebilecek bazı faktörler bilinmektedir. Örneğin, kadının yaşı ilerledikçe menopozla beraber kanserin görülme olasılığındaki artış bilinmektedir.  Ancak günümüz koşullarında dahi bir kadının kanser olup olamayacağını önceden bilmesi ihtimal dahilinde değildir.

Rahim Ağzı Kanserinin Belirtileri Nelerdir?

Rahimdeki değişiklikler takip edilmeli ve her yıl düzenli bir şekilde jinekolojik muayene yaptırılmalıdır. Bu sayede rahim ağzı kanseri için erken teşhis koyulabilmektedir. Bu nedenle belirtileri ciddiye almak ve muayeneyi aksatmamak gerekmektedir. Rahim ağzı kanserlerinin en temel sebebi yukarıda belirtildiği gibi HPV virüsüdür. Bu virüsten korunmak için yalnızca prezervatif kullanmak etkili olmayacaktır çünkü virüs cinsel yolla bulaşsa da sperm yoluyla temas yoluyla bulaşmaktadır. Etkili bir koruma sağlanamaması rahim ağzı kanserinin yaygın bir tür olmasında etkendir. Eğer vajinal kanama, cinsel ilişki sırasında ağrı ve/veya lekelenme, pelvik ağrısı ya da anormal kokan vajinal akıntı var ise mutlaka muayene olmak; bu belirtileri göz ardı etmemek gereklidir.

Kanser geliştikçe genellikle aşağıda belirtilen durumlarda artış gözlenir:

• Sulu, pembe, soluk ve devamlı gözlenen vajinal akıntı
    • Normal olmayan vajinal kanamalar (cinsel ilişki sonrası, menopoz sonrası, adet arası kanama gibi)
    • Daha uzun süren adet dönemleri de kanama miktarındaki artış

Rahim kanseri ilerledikçe mesane, bağırsaklar, karaciğer ya da akciğerlere ulaşabilmektedir. Bu ilerleme sonucu sırt ağrısı, vajinadan idrar kaçağı, dışkı kaçağı, yorgunluk, iştah kaybı ve bitkinlik gibi belirtiler gözlenmeye başlar. Hatta bunlara ek olarak kemik ve bacak ağrısı, pelvis ağrısı, kırıklar, kilo kaybı ve ayaklarda şişme görülebilmektedir.

Rahim Kanserinin Aşamaları

Rahim kanseri için aşamaları belirleme ve tanımlama (evreleme) tedavinin metodu ve sürecinin belirlenmesinde etkili bir rol oynamaktadır. Rahim kanseri için aşamalar şöyle sıralanabilir:

• Evre: Serviks ile sınırlıdır.
      • 1A: mikroskobik kanser
      • 1B: muayenede çıplak gözle görünebilen kanser
    • Evre: Serviks yanı yumuşak dokuyu da kapsar.
    • Evre: Alt vajinaya kadar tutunmuş ancak rektum veya mesaneye henüz ulaşmamıştır.
    • Evre: Pelvik bölgenin dışına çıkmış; idrar torbası, rektum, karaciğer veya akciğere kadar dahi yayılmıştır.

Rahim Kanseri Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tedavi cerrahi müdahale, radyoterapi, kemoterapi, hormon tedavisi gibi yöntemler ile gerçekleştirilebilmekte; tedavi yönteminin belirlenmesi kanserin hangi aşamada olduğu tespit edildikten sonra mümkün olmaktadır. Şayet kanser henüz derinlere kadar ilerlememişse cerrahi müdahale ile alınabilmektedir. Kolposkopi ile yeri belirlenen kanserli doku alındıktan sonra yayılmanın önüne geçilmiş ve hastanın kayda değer ölçüde iyi hissetmesi sağlanmış olur. Lakin kanser derin dokulara kadar yayılmışsa (invasiv evre) tedavi süreci kompleksleşecek ve birkaç tedavi metodu beraber kullanılmak durumunda kalınacaktır. Bu evredeki kanserlerin tedavisi radikal histerektomi yöntemi ile başlatılacak ve zorlu sürece bir o kadar zorlu bir ameliyatla başlanmış olacaktır. Bu ameliyatın zorluğu kanserli hücreleri temizleyebilmek adına tutundukları lenf bezlerinin de alınma zorunluluğu yaratmasıdır. Histerektomi metoduna alternatif olarak kemo-radyoterapi sunulabilmektedir. Bu metotta hastaya bir yandan radyoterapi uygulanırken bir yandan da kemoterapi ilaçları verilir. Bunlara ek olarak, kanserin aşması ileri evre olarak teşhis edildiyse yukarıda belirtilen tüm metotlar kullanılabilir ancak bu hastaların metottan bağımsız olarak hayatta kalma oranları düşüktür.