Bartholin Kisti Tedavisi

Bartholin Kisti Tedavisi İstanbul

Bartholin bezleri vajina girişinin her iki tarafında bulunur ve başlıca görevi salgı üreterek cinsel ilişki sırasında kayganlığı sağlamaktır. Bezler yardımıyla üretilen salgı (kaygan ve şeffaf) cinsel uyarılmayla birlikte kanal yardımıyla vajina girişine iletilir.

Bartholin kist ve absesi ile bez kanalı farklı sebeplerle tıkanması sonucunda karşılaşılır. Bu tip kist ve abseler kadınlarda sık rastlanan bir durumdur. Kanaldaki tıkanıklık salgının dışarı iletilmesine engel olacağı için içerde salgı birikmesine neden olur. Biriken salgı kanalı genişleterek sıvı ile dolmuş bir kitle oluşumuna neden olur. Kitlenin içinin sadece salgı ile dolu olduğu duruma kist denilirken, kitle pü de içeriyorsa abse olarak adlandırılır.

Bartholin Kistinin Belirtileri Nelerdir?

Karşılaşılan başlıca belirti bölgede oluşan abse nedeniyle yaşanan çok şiddetli ağrılardır. Ağrı kesiciler bu ağrılar için çözüm olmayacak ve absenin boşaltılması en etkili rahatlamayı sağlayacaktır. Bazı durumlarda absenin boşaltılması için müdahale edilmesine dahi gerek kalmayabilir, apse kendiliğinden atılabilir ve bu durum hastada bir rahatlama yaratır.

Bartholin bezi kanal tıkanıklığı tekrarlayabilen bir durumdur; ancak bu tip tekrar eden şişlikler bölgede ağrıya sebep olmazlar. Bu durum önceki apseye cerrahi müdahale yapılıp yapılmamasından bağımsız olduğu gibi şişliğin büyüklüğü hastadan hastaya değişiklik göstermektedir. Görülen şişliğin büyüklüğü birkaç santimetreden bir portakal büyüklüğüne kadar değişkenlik gösterir. Bu şekilde oluşan şişlikler Bartholin kisti olarak bilinir.

Bartholin Bezi Kanalının Tıkanıklık Nedenleri Nelerdir?

Bez kanalının tıkanmasının üreme çağındaki kadınlar arasında en yaygın şekilde gözlenen nedeni bakteriyel enfeksiyondur. Bu tip tıkanıklıklar apse olarak değerlendirilir. Enfeksiyona sebebiyet veren bakteriler arasında bel soğukluğuna (gonore) sebep olan bakteri de bulunur. Bu bakterinin en sık rastlanan tür olduğu düşünülmektedir.

Bartholin bezi kanalının tıkanmasına sebep olan diğer faktörler; bölgede meydana gelen yaralanmalar ya da yapılmış cerrahi müdahaleler ve Bartholin bezi kanseri olarak sayılabilir. Bartholin bezi kanseri ise çok nadir ve çoğunlukla ileri yaşlarda görülen bir faktördür.

Tedavi yöntemleri nelerdir?

Bartholin bezi absesinin tedavisi için absede küçük bir kesi açılır ve içerdeki sıvının dışarı akması sağlanır. Bu rahatsızlık için tek çözüm absenin boşaltılmasıdır. Tedaviden sonra en önemli hususlardan biri uzman doktor tarafından tavsiye edilen antibiyotik ilaçların düzenli olarak kullanılmasıdır. Bu tedavi yönteminin avantajlarından biri, sonucun işlemden hemen sonra hissedilmesi ve ağrılarda hafifleme görülmesinin yalnızca dakikalar almasıdır. Bir diğer avantaj ise, absenin boşaltılmasına ek olarak uygulanabilecek olan kanalın genişletilmesi işlemidir. Bu sayede tekrar etme ihtimalinin en aza indirilmesi sağlanabilir.

Kanalda görülen şişliğin türü kist olarak teşhis edildiğinde ise tedavi yöntemi farklılık gösterecektir. Bu durumda müdahale etmek abseye kıyasla daha zordur çünkü tekrarlama ihtimali daha yüksektir.  Kanalın yeniden tıkanmasının önüne yalnızca kesik açarak kistin boşaltılması ile kalıcı bir çözüm bulunamayacağından çok daha kesin tedavi yöntemleri tercih edilmektedir. Bu yöntemler, bezin kanalla beraber alınması ya da yeni bir Bartholin bezi kanalı oluşturulmasıdır. Yeni bir kanal oluşturmak birbirinden farklı birkaç ameliyat tekniği ile gerçekleştirilebilmekte ve genellikle üreme çağındaki hastalar için tercih edilmektedir. Ameliyatların büyük kısmı lokal anestezi altında gerçekleştirilir. Bir diğer yöntem olan bezin kanalla beraber alınması, ameliyat gerektiren bölgenin büyüklüğü ve kanser şüphesinin güçlülüğüne bağlı olarak tercih edilebilir.